sâmbătă, 2 aprilie 2016

Vanzarea la distanta


este acea forma de vanzare cu amanuntul avand particularitatea ca se desfasoara in lipsa prezentei fizice simultane atat a comerciantului cat si a cumparatorului, desi exista o oferta de vanzare dar comunicata EXCLUSIV prin tehnici de comunicare la distanta, art. 36 din  O.U.G. 99/2000 actualizata.

In art. 76 din acelasi act normativ se specifica:
 "In cazul vanzarilor la distanta prin corespondenta, orice comerciant care informeaza consumatorul asupra ofertei sale de produse prin intermediul cataloagelor, brosurilor sau al altor publicatii tiparite este obligat ca pentru produsele preambalate sa mentioneze cantitatea neta continuta de fiecare ambalaj, pretul de vanzare, precum si pretul pe unitatea de masura, conform dispozitiilor legale in vigoare."

 Executarea CONTRACTELOR LA DISTANTA intre comercianti si clienti, in cadrul uni sistem de vanzare organizatde catre comerciant, care utilizeaza  in mod exclusiv inainte si la incheierea unui contract de vanzare, una sau mai multe tehnici de comunicare fara prezenta fizica, se desfasoara in conditiile specificate in O.G. nr. 130/2000, privind executarea contractelor la distanta.

 Momentul incheierii contractului la distanta se stabileste prin conventia partilor, iar daca partile nu au convenit altfel, acesta coincide cu momentul primirii
 comenzii de catre comerciant, actul normativ specificand la:

 Art. 3. - (1) Înainte de încheierea contractului la distanta comerciantul trebuie sa informeze consumatorul în timp util, corect si complet asupra urmatoarelor elemente: 
   a) identitatea comerciantului si, în cazul contractelor care prevad plata anticipata, adresa si modalitatile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail si codul unic de înregistrare; 
   b) caracteristicile esentiale ale produsului sau serviciului; 
   c) pretul bunurilor sau tarifele serviciilor, cu toate taxele incluse;
   d) cheltuielile de livrare, daca este cazul; 
   e) modalitatile de plata, de livrare sau de prestare; 
   f) dreptul de denuntare unilaterala a contractului, cu exceptia cazurilor prevazute în prezenta ordonanta; 
   g) costul utilizarii tehnicii de comunicatie la distanta, în cazul în care acesta este calculat altfel decât conform tarifului de baza; 
   h) perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului; 
   i) durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs sau serviciu; 
   j) termenul limita de executare a obligatiilor rezultând din contract. 

     LISTA
cuprinzând tehnicile de comunicatie la distanta 

   a) imprimat neadresat; 
   b) imprimat adresat; 
   c) scrisoare tipizata; 
   d) publicitate tiparita cu bon de comanda; 
   e) catalog; 
   f) telefon cu interventie umana (operator uman); 
   g) telefon fara interventie umana (automat de apel, audiotext); 
   h) radio; 
   i) videofon (telefon cu imagine); 
   j) videotext (microordinator, ecran Tv cu tastatura sau ecran tactil); 
   k) posta electronica (e-mail); 
   l) telecopiator (fax); 
   m) televiziune (teleshopping). 
   
   Iar articolul 6. -reglementeaza:
    Dispozitiile prezentei ordonante nu se aplica: 

   a) contractelor la distanta privind serviciile financiare, reglementate prin Ordonanta Guvernului nr. 85/2004 privind protectia consumatorilor la încheierea si executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare, aprobata prin Legea nr. 399/2004, cu modificarile si completarile ulterioare; 
   b) contractelor încheiate prin intermediul distribuitoarelor automate sau în localurile comerciale automatizate; 
   c) contractelor încheiate cu operatorii de telecomunicatii în scopul utilizarii telefoanelor publice; 
   d) contractelor încheiate pentru construirea si vânzarea de bunuri imobiliare sau care se refera la alte drepturi privind bunuri imobiliare, cu exceptia contractelor de închiriere; 
   e) contractelor încheiate în cadrul vânzarilor la licitatie. 

COMERCIANTUL trebuie sa informeze consumatorul in timp util, corect si complet, inainte de incheierea contractului la
distanta asupra urmatoarelor elemente:
  - identitatea comerciantului si, in cazul contractelorcare prevad o plata anticipata, adresa acestuia;
  - caracteristicile esentiale ale produsului sau servicului;
  - pretul cu amnuntul al produsului sau serviciului;
  - cheltuielile de livrare, daca este cazul;
  - modalitatile de plata, de livrare/prestare;
  - dreptul de denuntare unilaterala a contractului, cu excepptia cazurilor 
    prevazute in Art. din O.G.nr. 130/2000 republicata;
  - costul utilizarii tehnicii de comunicare la distanta in cazul in care acesta are 
    alte tarife decat cele de baza;
  - durata minima a contractului, in cazul in care contractul prevede furnizarea 
    curenta sau periodica a unui produs sau serviciu;
  - SCOPUL COMERCIAL a informatiilor trebui sa rezulte fara echivoc, si aceste 
    vor fi comunicate in mod clar, usor de inteles pentru consumator;
  - comerciantul trebuie sa transmita consumatorului in scris sau pe alt suport 
    de informatie durabil in  timp util in perioada  executarii contractului 
    urmatoarele : confirmarea informatiilor mentionate,  conditiile si modalitatile 
    de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului la care are 
    dreptul consumatorul,  sediul comerciantului la care consumatorul poate sa-
    si  prezinte  reclamatia, informatiile privind serviciul post garantie si 
    garantiile oferite;

CONSUMATORUL are dreptul sa denunte unilateral contractul la distanta, in termen de 10 zile fara penalitate si fara invocarea vreunui motiv, iar singurile costuri care pot cadea in sarcina sa sunt cheltuielile directe de returnare a produselor.

 Comerciantul in cazul in care nu poate executa contractul din cauza ca produsul sau serviciul nu este disponibil, trebuie sa informeze despre aceasta indisponibilitate, iar sumele pe care le-a primit de la consumator trebuiesc returnate in cel mai scurt timp dar nu mai tarziu de 30 zile.

 In cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de denuntare unilaterala a contractului, comerciantul trebuie sa ramburseze sumele platite de catre consumator, fara a-i solicita acestuia cheltuielile aferente rambursarii sumelor, in cel mult 30 zile.

 Este interzisa livrarea de produse sau prestarea de servicii fara comanda prealabila din parte consumatorului, daca aceasta livrare implica solicitarea efectuarii unei plati.

 In cazul livrarilor pentru care nu exista o comanda prealabila, consumatorul este exonerat de orice contraprestatie, lipsa raspunsului neavand valoare de consintamant.

  
       
  

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu